Exhibitions
Bio
João Pimenta Gomes (Lisbon, 1989) is a visual artist and musician who lives and works in Lisbon. He studied Music Production, Photography and Drawing and is an invited lecturer in Sound and Image at the Escola das Artes da Universidade Católica do Porto.
His practice draws on references from the musical field and explores the relationships between space and the body through the manipulation of modular synthesisers, images, videos and objects. His works create experiences which explore the proximity and tensions between the analogical and the digital, the sensorial and the conceptual. Through performances and live events the artist expands these experiences to the audience who, by coming in contact with the works, observes the process of creation of the musical idea and sonic composition, making their body – its approximation, removal or modelling – a central element in the creation of the works.
His projects, performances and exhibition include: Last sounds at Galeria Vera Cortês (2024); Love Cry, Central Artística de Bueño (EDP Foundation), Bueño, 2023; Two Virgins, Gnration, Braga, 2023; Esfíngico Frontal (curated by Germano Dushá), Galeria Mendes Wood DM, São Paulo, 2023; Poly-Free, MAAT – Museu de Arte, Arquitetura e Tecnologia, Lisbon, 2022; Alto Mar / Metavox, Palácio Nacional de Belém, Lisbon and Les Laboratoires d’Aubervilliers, Aubervilliers, 2022; Doppelganger III, Sound & Future, Plataforma Revólver, Lisbon, 2022; and Doppelganger VII, Lux Frágil, Lisbon, 2022; Clouds, Kunstraum Botschaft, Berlin, 2021; while a member of the group Matéria Simples with which he also created A Ilha de Calipso, Appleton Garagem, Lisbon, 2020; and Micro Resonances (Appleton Box, Lisbon, 2020).
João Pimenta Gomes (Lisboa, 1989) é artista visual e músico, e vive e trabalha em Lisboa. Estudou Produção Musical, Fotografia e Desenho e é professor convidado de Som e Imagem na Escola das Artes da Universidade Católica do Porto.
A prática artística de João Pimenta Gomes parte de referências do campo da música e explora as relações entre o espaço e o corpo através da manipulação de sintetizadores modulares, imagens, vídeos e objetos. Proporcionando encontros entre o analógico e o digital, o sensorial e o conceptual, é no cruzamento com a performance e em eventos ao vivo que o artista amplia estas relações e encontros estendendo-os à interação com o espectador. No contacto com as obras, este é convidado a observar a génese da ideia musical e da composição sonora, fazendo do corpo – da sua aproximação, afastamento ou modelação – um elemento central no processo de criação.
Entre os projetos, exposições e performances ao vivo destacam-se: Últimos sons na Galeria Vera Cortês, em 2014; Love Cry, Central Artística de Bueño (EDP Foundation), Bueño, 2023; Two Virgins, Gnration, Braga, 2023; a exposição colectiva Esfíngico Frontal (curadoria de Germano Dushá), Galeria Mendes Wood DM, São Paulo, 2023; Poly-Free, MAAT – Museu de Arte, Arquitetura e Tecnologia, Lisboa, 2022; Alto Mar / Metavox, Palácio Nacional de Belém, Lisboa e Les Laboratoires d’Aubervilliers, Aubervilliers, 2022; Doppelganger III, Sound & Future, Plataforma Revólver, Lisboa, 2022; Doppelganger VII, Lux Frágil, Lisboa, 2022; Clouds, Kunstraum Botschaft, Berlim, 2021; enquanto membro do grupo Matéria Simples com o qual também realizou A Ilha de Calipso, Appleton Garagem, Lisboa, 2020; e Micro Ressonâncias (Appleton Box, Lisboa, 2020).