Viewing Room / Calor, André Romão, Serralves (17 November 2023 – 2 June 2024)

André Romão, one of the most relevant artists of the generation born during the 1980s, presents his first solo show at Serralves Museum. The exhibition, curated by Inês Grosso, includes a series of new works exclusively conceived for the museum’s galleries 6 to 9 and continues to explore themes and ideas that are key to the artist’s research practice, such as hybridisation and metamorphosis, fluidity and horizontality between what is considered human or animal, natural and artificial. In the exhibition, Romão whisks us away to a nocturnal landscape, both dreamlike and melancholic, a place of shadows and unsettling presences, where human, animal and vegetable forms blur and interact, questioning and pushing at the limits of contemporary society’s tendency to classify and hierarchise species according to normative or discriminatory criteria and practices.

André Romão, um dos artistas portugueses mais relevantes da geração nascida nos anos 80, apresenta a sua primeira exposição individual no Museu de Serralves. Com o título Calor, a exposição, com curadoria de Inês Grosso, retoma os temas fundamentais da investigação do artista, que abarca conceitos de hibridização e metamorfose, e reforça uma noção de fluidez e horizontalidade entre o natural e o artificial, o orgânico e o humano e animal, ou o humano e o maquinal. Romão transporta-nos para um ambiente inquietante onde um conjunto de esculturas e cartazes usados nas campanhas de doação de sangue, questionam a noção de corpo normativo e as diretrizes das nossas sociedades contemporâneas que estabelecem padrões de conduta que, muitas vezes, excluem aqueles que não se enquadram nas categorias tradicionais de identidade e comportamento e não pertencem aos modelos hétero-cis-normativos. Partindo desta ideia, a exposição abre caminho para novas perspetivas e níveis de consciência na nossa relação com o Outro, aquele que é diferente, que habita o mundo de maneira distinta.

André Romão, Trunk, 2023. Bronze. 27 x 12 x 15 cm. © Filipe Braga
André Romão, Trunk, 2023. Bronze. 27 x 12 x 15 cm. © Filipe Braga

André Romão, Trunk, 2023. Bronze. 27 x 12 x 15 cm. © Filipe Braga

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As we make our way through the rooms, we notice these hybrid creatures which, like poetic presences, have made this space their home: a fox curled up deep in slumber; an old, gnarly wisteria branch from which jut hands forged in bronze; a chair reminiscent of a praying mantis on which we see a head partly covered in coral fragments; a human leg lit up by light bulbs, or a transparent acrylic sculpture smeared with Vaseline, slippery as a body which glistens with a kind of life.

À medida que percorremos as salas, deparamo-nos com uma série de entidades híbridas que habitam o espaço como presenças poéticas: uma raposa aconchegada num sono profundo; um antigo tronco de glicínia torcido do qual emergem mãos de bronze; uma cadeira que lembra um louva-a-deus ostentando uma cabeça parcialmente coberta por corais marinhos; uma perna humana iluminada por lâmpadas, ou uma escultura de acrílico transparente com o exterior revestido de vaselina, escorrendo como um corpo que transpira e irradia vitalidade.

André Romão, Saturn, 2023. Sculptural fragment (bronze, Germany, c. 1950), bells. 27 x 20 x 15 cm. Unique. © Filipe Braga
André Romão, Saturn, 2023. Sculptural fragment (bronze, Germany, c. 1950), bells. 27 x 20 x 15 cm. Unique. © Filipe Braga

André Romão, Saturn, 2023. Sculptural fragment (bronze, Germany, c. 1950), bells. 27 x 20 x 15 cm. Unique. © Filipe Braga

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André Romão, Chemical sweat, 2023. Plexiglass, vaseline. 175 x 35 x 25 cm. © Filipe Braga
André Romão, Chemical sweat, 2023. Plexiglass, vaseline. 175 x 35 x 25 cm. © Filipe Braga

André Romão, Chemical sweat, 2023. Plexiglass, vaseline. 175 x 35 x 25 cm. © Filipe Braga

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André Romão, Body-Constellation, 2023. Bronze, gold. Approx. 31 x 13 x 13. Unique. © Filipe Braga
André Romão, Body-Constellation, 2023. Bronze, gold. Approx. 31 x 13 x 13. Unique. © Filipe Braga

André Romão, Body-Constellation, 2023. Bronze, gold. Approx. 31 x 13 x 13. Unique. © Filipe Braga

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On the walls, a collection of vintage posters from different countries, used in public blood-donation awareness and mobilisation campaigns, seem to jar and further undermine something we feel is logically ambivalent. Herein lies one of the most fascinating aspects of the landscapes and twilit scenes concocted by the artist: nothing is to be expected, nothing is permanent, nothing is as it seems. André Romão breathes life into dreams, challenging us to embrace uncertainty and to unveil what hides behind appearances and social convention.

Nas paredes, uma coleção de cartazes antigos provenientes de diferentes países, usados no âmbito de campanhas de sensibilização e mobilização das suas populações para a doação de sangue, introduzem um elemento disruptivo que contribui para desestabilizar algo que sentimos não ser logicamente firme. Neste ponto reside um dos aspetos mais fascinantes das paisagens e lugares eminentemente crepusculares fabricados pelo artista: nada é previsível, nada é permanente, nada é apenas o que parece. André Romão dá vida aos sonhos, desafia- nos a abraçar a incerteza e a desvendar o que se esconde para além das aparências e convenções sociais.

André Romão, like a river / como um rio, 2023. Posters (United States, France, Hungary and Germany, 1940s-1990s). Variable dimensions. Unique
André Romão, like a river / como um rio, 2023. Posters (United States, France, Hungary and Germany, 1940s-1990s). Variable dimensions. Unique

André Romão, like a river / como um rio, 2023. Posters (United States, France, Hungary and Germany, 1940s-1990s). Variable dimensions. Unique

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André Romão, Sap, 2023. Sculptural fragment (bronze, Italy, c.1930), wisteria trunk. 130 x 40 x 30 cm. Unique. © Filipe Br
André Romão, Sap, 2023. Sculptural fragment (bronze, Italy, c.1930), wisteria trunk. 130 x 40 x 30 cm. Unique. © Filipe Br

André Romão, Sap, 2023. Sculptural fragment (bronze, Italy, c.1930), wisteria trunk. 130 x 40 x 30 cm. Unique. © Filipe Br

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André Romão, Endless winter, 2023. Bronze, flower bulbs. 11 x 21 x 3 cm. Ed. 3. © Filipe Braga
André Romão, Endless winter, 2023. Bronze, flower bulbs. 11 x 21 x 3 cm. Ed. 3. © Filipe Braga

André Romão, Endless winter, 2023. Bronze, flower bulbs. 11 x 21 x 3 cm. Ed. 3. © Filipe Braga

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André Romão, Sign, 2023. Plaster, wood, electrical components, light bulbs. 30 x 80 x 45 cm. Unique. © Filipe Braga
André Romão, Sign, 2023. Plaster, wood, electrical components, light bulbs. 30 x 80 x 45 cm. Unique. © Filipe Braga

André Romão, Sign, 2023. Plaster, wood, electrical components, light bulbs. 30 x 80 x 45 cm. Unique. © Filipe Braga

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As counterpoints and commentaries on a relationship to nature at its most intimate, the sculptures displayed on wooden plinths present a wide variety of lifeforms set in specific environments and ecological niches. They combine elements of flora and fauna, human and the mechanical, as they simultaneously represent formsat once strange and familiar, that inhabit an ambiguous land where gender is indiscernible. By trying to contemplate them, we envisage a fairer and more egalitarian world, where equality between species is recognised.

Pontuando e expandindo uma relação íntima com a natureza, as esculturas dispostas sobre plintos de madeira apresentam uma ampla variedade de formas de vida em distintos ambientes e nichos ecológicos. Combinam elementos da flora, fauna, seres humanos e elementos mecânicos e representam corpos simultaneamente estranhos e familiares que habitam um terreno de ambiguidade e indiscernibilidade de género. Este é um esforço que nos faz entrever a forma de um mundo mais justo e equitativo no qual se reconhece a igualdade entre as espécies.

André Romão, Sede/Thirst, 2023. Armchair (Bruno Mathsson, Sweden, 1934), wood, plaster, coral, parafine, bee wax. 104 x 63 x 63 cm. Unique. © Filipe Braga
André Romão, Sede/Thirst, 2023. Armchair (Bruno Mathsson, Sweden, 1934), wood, plaster, coral, parafine, bee wax. 104 x 63 x 63 cm. Unique. © Filipe Braga

André Romão, Sede/Thirst, 2023. Armchair (Bruno Mathsson, Sweden, 1934), wood, plaster, coral, parafine, bee wax. 104 x 63 x 63 cm. Unique. © Filipe Braga

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André Romão, Nocturn Sky, 2023. Bronze, silver, clock mechanism. 11 x 36 x 21 cm. Unique. © Filipe Braga
André Romão, Nocturn Sky, 2023. Bronze, silver, clock mechanism. 11 x 36 x 21 cm. Unique. © Filipe Braga

André Romão, Nocturn Sky, 2023. Bronze, silver, clock mechanism. 11 x 36 x 21 cm. Unique. © Filipe Braga

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The artist leads us on a path towards new perspectives and levels of consciousness in our relationship to the Other, they who are different and inhabit the world in their own way. With their poetry and strange melancholy, Romão’s sculptures resist the unyielding binaries of identity and behaviour. At the same time, they celebrate diversity and the complexity of relationships between living beings, questioning the idea of whether there exists one single correct way of being and acting.

O artista abre caminho para novas perspetivas e níveis de consciência na nossa relação com o Outro, aquele que é diferente, que habita o mundo de maneira distinta. Na sua poesia e estranha melancolia, as esculturas de Romão assumem uma forma de resistência às categorias rígidas e binárias de identidade e comportamento. Ao mesmo tempo, celebram a diversidade e a complexidade das relações entre os seres vivos, questionando a ideia de que existe uma única forma correta de ser e agir.

André Romão, Wind, 2023. Loquat branch, sculptural fragment (bronze, Japan, Meiji era). 95 x 145 x 190 + plinth. Unique. © Filipe Braga
André Romão, Wind, 2023. Loquat branch, sculptural fragment (bronze, Japan, Meiji era). 95 x 145 x 190 + plinth. Unique. © Filipe Braga

André Romão, Wind, 2023. Loquat branch, sculptural fragment (bronze, Japan, Meiji era). 95 x 145 x 190 + plinth. Unique. © Filipe Braga

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André Romão, Calor, 2023. Bronze, textils. Approx. 40 x 60 x 40 cm. Unique. ©Filipe Braga
André Romão, Calor, 2023. Bronze, textils. Approx. 40 x 60 x 40 cm. Unique. ©Filipe Braga

André Romão, Calor, 2023. Bronze, textils. Approx. 40 x 60 x 40 cm. Unique. ©Filipe Braga

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André Romão, Pulse, 2023. Sculptural fragment (wood, probably Spain, late 1500s), light. 62 x 38 x 14 cm. Unique. ©Filipe Braga.
André Romão, Pulse, 2023. Sculptural fragment (wood, probably Spain, late 1500s), light. 62 x 38 x 14 cm. Unique. ©Filipe Braga.

André Romão, Pulse, 2023. Sculptural fragment (wood, probably Spain, late 1500s), light. 62 x 38 x 14 cm. Unique. ©Filipe Braga.

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André Romão, Calor
Curated by / Curadoria de Inês Grosso
Museu Serralves
17.11 2023 – 02.6 2024
 
(Text excerpts by Inês Grosso, in the exhibition guide /  Excertos do texto de Inês Grosso, no guia da exposição)
 
Link to the Exhibition Guide / Link para Guia de exposição

BIO
 
André Romão was recipient of the EDP Foundation New Artists Award in 2007. Since then, his work has been selected for a number of important exhibitions such as the Liverpool Biennial (2021), MAAT (Lisbon), Berardo Museum (Lisbon), Futura (Prague), The Green Parrot (Barcelona), Macro (Rome), Astrup Fearnley Museet (Oslo), CAPC (Bordeaux), Spike Island (Bristol) and Kunsthalle Lissabon, among others. He published Fauna in 2018, Perspex, Marble, Bone (2014) and Barbarian Poems (2012). In 2013, André Romão was one of the finalists of the BES Revelação award, in which he showed a video collage of various fragments from the Parthenon West Frieze (spread around different European museums) which through their very dispersion relate and serve as a concise overview of the history of the West.
 
 
André Romão foi vencedor do Prémio EDP Novos Artistas 2007. Desde então, o seu trabalho integrou importantes exposições em diferentes contextos como a Bienal de Arte de Liverpool (2021), MAAT (Lisboa), Museu Berardo (Lisboa), Futura (Praga), The Green Parrot (Barcelona), Macro (Roma), Astrup Fearnley Museet (Oslo), CAPC (Bordéus), Spike Island (Bristol), Kunsthalle Lissabon, entre outras. Publicou Fauna (2018), Perspex, Marble, Bone (2014) e Barbarian Poems (2012). Em 2013, André Romão foi um dos finalistas do BES Revelação no âmbito do qual apresentou uma projeção vídeo de uma colagem dos vários fragmentos do friso ocidental do Pártenon (dispersos por vários museus europeus) que através do seu próprio desmembramento relata e sintetiza a história do Ocidente.

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