Exhibitions
-
the days are numbered, MAAT, Lisbon, 2024
-
Panorama, Galeria Vera Cortês, 2023
-
Cópia original, Galeria Vera Cortês, 2019
-
Hoje, nada, Pavilhão Branco, Lisbon, 2019
-
Attempting Exhaustion, Galeria Vera Cortês, 2016
-
All the Memory of the World, Part One, MNAC Chiado, Lisbon, 2014
-
Utz, Galeria Vera Cortês, 2012
-
O arquivo, Galeria Vera Cortês, 2008
-
Motel, Galeria Vera Cortês, 2005
Bio
Daniel Blaufuks has worked on the relationship between public and private memory, a constant theme of inquiry in his work as a visual artist, pursued chiefly through photography and video and presented in installations, books and films. In 2007, he published Sob Céus Estranhos (Tinta-da-china) – based on his film Under Strange Skies from 2002 – which earned him the award for best photography book of the year in the international category at PhotoEspaña. He was also awarded a prize in 2007 for his work about a concentration camp in the Czech Republic, additionally presented in the book Terezín (Steidl, 2010) and the film As If (2014). In 2016, he won the AICA/MC/Millennium BCP Visual Arts Award for the exhibitions Attempting Exhaustion and Léxico. More recently, he has published Não Pai (Tinta-da-china, 2019) and Lisboa Clichê (Tinta-da-china, 2021). He has a PhD from the University of Wales, for which he wrote his thesis on the relationship of photography and cinema to the work of W. G. Sebald and Georges Perec and to the themes of memory and the Holocaust.
His films – “expanded photographs” – have been shown at various film festivals and his latest works examine the resistance to German occupation in Brittany and colonialism in São Tomé and Príncipe.
Daniel Blaufuks tem trabalhado sobre a relação entre a memória pública e a memória privada, um tema que é uma das constantes interrogações no seu trabalho como
artista visual, recorrendo principalmente à fotografia e ao vídeo e apresentando-o
em instalações, livros e filmes. Em 2007, publicou Sob Céus Estranhos (Tinta-da- china) – baseado no seu filme de 2002 com o mesmo título –, que lhe valeria o prémio de melhor livro de fotografia na PhotoEspaña. Foi também premiado em 2007 pelo seu trabalho sobre um campo de concentração na República Checa, também apresentado no livro Terezín (Steidl, 2010) e no filme As If (2014). Em 2016, recebeu o prémio AICA pelas exposições Tentativa de Esgotamento e Léxico. Mais recentemente, publicou Não Pai (Tinta-da-china, 2019) e Lisboa Clichê (Tinta-da-china, 2021).
É doutorado pela University of Wales, com uma tese sobre fotografia e cinema
em relação com as obras de W. G. Sebald e Georges Perec, e com os temas da memória e o Holocausto. Os seus filmes – “fotografias expandidas” – têm sido apresentados em diversos festivais de cinema e os seus trabalhos mais recentes abordam a resistência à ocupação alemã na Bretanha e o colonialismo em São Tomé e Príncipe.